Sunday, August 10

gevonden.....

Vorige week was ik voor het eerst aan het rondsnuffelen tussen 11 miljoen foto's in het archief van Spaarnestad Photo.
Voor een aantal kunstenaars is het archief opengesteld om met de foto's uit het archief 'iets' te doen. Je mag je eigen project verzinnen.
Voorlopig ben ik nog een beetje aan ontdekken.
Hoe het archief in elkaar steekt, wat er aan beeldmateriaal verstopt zit en loop ik willekeurig lades opentrekkend door de gangen heen.
Geen idee welke kant het op gaat.
Het is moeilijk ook.
De foto's zijn bijna altijd door professionele fotografen gemaakt, en in opdracht.
Het ligt er allemaal net wat te dik bovenop en het klopt allemaal precies.
Maar het zijn gelukkig wel allemaal oude foto's.

Toen ik terug kwam van Spaarnestad Photo reed ik langs de kringloop.
Mijn favoriete kringloop gaat gewoon sluiten en naar een andere locatie.
Op zich niet zo erg want ik ga zelf in Rotterdam wonen binnen twee weken, maar toch is het jammer. De persoon die altijd de dia's voor me bewaarde had een laatste doos vol met dia's.
Loodzwaar.
Het bleken 6x6 en 4x4 dia's in raampjes met glas.
Best luxe.
Ik kan niet anders zeggen dan dat het een verademing was om gewoon weer lekker ongegeneerde amateurfotografie te bekijken na al die foto's bij Spaarnestad.
Het zijn er een hoop.
En ze zijn echt heel mooi.
De fotograaf is zoals gewoonlijk de man.
Een keurig nette man.
Als ze stoppen naast de weg om een kopje koffie te drinken doet hij dat met kop en schotel.



Het zou natuurlijk kunnen dat ze die kop en schotel bij een wegrestaurant vandaan hebben wat je net niet in beeld ziet maar ik denk dat ze standaard met kop en schotel hun koffie nuttigen.
Tijdens de pic-nic doen ze het ook namelijk.



Reuzeaardig allemaal.
Op de helft van de foto's is de vrouw van de man met kop en schotel het hoofdmotief.
Omdat de man zijn fotografie serieus nam, nam hij rustig de tijd om de foto's te maken. De vrouw had dan weer net iets te veel tijd werd ongeduldig en begon dus maar alvast te poseren. Voordat de man het licht had gemeten en zijn camera paraat had, was de vrouw al op het dak van auto, in een boom of op de hoogste rots geklommen of stond ze ongeduldig te wachten.













Niet alleen op vakantie werd er gefotografeerd.
Zo nu en dan nam de man zijn rust om ook thuis binnen een portretje te maken van de vrouw. Ook alleraardigst.











Die laatste foto is bijzonder, vind ik dan toch.
Dat rode doosje op tafel staat nu gewoon bij mij thuis.
Het is een dia opbergdoosje voor 6x6 raampjes, en alle 6x6 dia's zitten in dat soort rode doosjes.
Volgens mij is dat voor mij in ieder geval een unicum.
Dat er iets op een foto staat van een onbekend iemand wat nu bij mij thuis ligt.
Vast nutteloze informatie maar ik was er best blij mee.

Dat was het even voor nu.
De vrouw kreeg een kind, of misschien wel twee zo ver ben ik nog niet met scannen, maar die volgen nog.

PS, heeft er iemand toevallig een 6x6 diaprojector over?

No comments:

Post a Comment